Night of the Japanese

Hur var då animekvällen på SVT? Enligt mig helt ok. Den anime som visades var vacker och underhållande, så det är rätt bra ändå. Mina favoriter (förutom Spirited Away) var nog Kakurenbo och A Stormy Night. Den första av dem var snyggt gjord och lagom galen, en mycket dödlig kurragömma lek med en liten twist. Den andre av dem var också snyggt gjord och dessutom hypersöt. Dessutom lyckades man få till nån sorts vänskaps/kärleks förhållande mellan en varg och en get. Men den var så söt att jag förlåter alla tänkbara fel.

Spirited Away är en underbar film och även om jag har sett den ett par gånger så fastnade jag ganska snabbt med blicken framför skärmen. Den främsta skillnaden mellan engelsktalande och japansktalande är att har man sett en engelsk film så kan man göra annat och bara lyssna för att veta var i filmen man är och vad som händer. Det är inte lika lätt att göra det när det japansktal, i alla fall inte för mig. Därför jag fastnade framför Spirited Away.

Den andra filmen (första var Spirited Away) för kvällen hette Perfect Blue och var en thriller liknande historia om en popartist som sadlar om till skådespelare och försöker slå sig fram inom den branschen istället. Men något är fel, det finns en Internet sida som skriver om saker som hon knappt själv vet om. Och olyckor har börjat hända på inspelningarna och med de som hon jobbar med. Verklighet och fiktion suddas alltmer ut. En helt klart sevärd film.

Nästa film hette Voicees Of A Distant Star. En mycket vacker historia, både handlingsmässigt och animeringsmässigt. Två barndomsvänner skiljs åt vid 16-års ålder när han börjar på college och hon blir en fredssoldat och skickas ut i rymden. De kommunicerar via sms men ju längre från jorden hon hamnar desto längre tid tar det för smsen att komma fram. Mycket vacker.

Sen var det kakurenbo som jag redan skrivit lite om, därefter kom Girrl Power. Den överraskade mig måste jag säga. Trode att den skulle vara jobbig och hemsk som Powder Puff Pinglorna, men den var så charmig och söt att jag gillade den. Handlar om tre unga tjejer som driver en allt-i-allo verksamhet där de utför olika slags arbeten åt folk. Detta gör dock att de inte går i skolan, men så får de ett nytt uppdrag: att övertyga en pojke att han ska fortsätta att gå i skolan. Som sagt mycket söt och charmig.

Den sista filmen Sttormy Night har jag också nämnt snabbt, och den handlar som sagt om vänskapen mellan en get och en varg och de problem som deras något ovanliga band skapar. Ett måste om man vill se gulligt. Så natten var helt ok för mig. Bra anime och mysiga katter. Mer sånt SVT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0